Skip to main content
Contact

Charles Petitweg 11A
4827 HJ Breda

Branchevereniging Bedrijfshulpverlening Nederland.

Huishoudelijk reglement

De juridische basisregels van de vereniging zijn vastgelegd in onze statuten.

De praktische uitwerking daarvan en andere verenigingsafspraken zijn beschreven in dit huishoudelijk reglement. Dit is een levendig document en kan door het bestuur worden aangepast.

Indeling:

Artikel 1: Voorwaarden lidmaatschap
Artikel 2: Aanmelding van Nieuwe leden (Inschrijfformulier Opleiders en ZZP)
Artikel 3: Beroepsmogelijkheid
Artikel 4: Beëindiging Lidmaatschap.
Artikel 5: Donateurs /Sponsoren
Artikel 6: Financiële verplichtingen
Artikel 7: Administratieve verplichtingen
Artikel 8: Opleidingen en Lesstof
Artikel 9: Cursusaanbod
Artikel 10: Kwaliteitseisen Leden
Artikel 11:Kwaliteitseisen ZZP
Artikel 12: Geschillenregeling
Artikel 13: Commissies
Artikel 14: Algemene ledenvergadering
Artikel 15: Kas commissie
Artikel 16: Slotbepalingen

Artikel 1: Aanmelding/Lidmaatschap.

Leden van de vereniging zijn ondernemingen en zelfstandigen (zzp).
Om lid te kunnen worden van de BVBN dient de partij die een lidmaatschap van de BVBN aanvraagt:

a. ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel;

b. activiteiten te hebben die gericht of gerelateerd zijn op het verzorgen van opleidingen, trainingen en/of veiligheid advieswerkzaamheden, of in deze strekking. Dit dient uit de omschrijving in de Kamer van Koophandel te blijken.

c. Ondernemingen dienen een actuele getoetste RI&E te hebben en te voldoen aan de wettelijke ARBO-regelingen

d. zich te houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bij het vastleggen van persoons- en klantgegevens. Als persoons- en/of klantgegevens worden uitbesteed aan een verwerker dan is een verwerkersovereenkomst verplicht.

e. Ondernemingen beschikken over een klachtenprocedure.

f. gebruik te maken van basislesstof en leeromgevingen van erkende kenniscentra aangevuld met vakliteratuur.

g. Zelfstandigen(zzp) aantoonbaar in het bezit zijn van competenties van het vak gebied waarin zij actief zijn.

h. Ondernemingen gebruik te maken van betrouwbare instructeurs van wie de benodigde competenties, didactische vaardigheden en ervaring aantoonbaar is.

i. indien de partij een opleider is, een Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben afgesloten met een minimale dekking van € 2.500.000,-.

j. indien de partij ZZP’er is, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te hebben met een minimale dekking van € 1.500 000

k. aan te tonen dat zij redelijkerwijs in staat kan worden geacht, te voldoen aan de uit het lidmaatschap voortvloeiende verplichtingen.

l. te verklaren dat zij zich wil conformeren aan de gedragscode en zich houdt aan het gestelde in het huishoudelijk reglement.

Artikel 2: Aanmelding nieuwe leden
  • a. Het verzoek tot toelating tot het lidmaatschap gebeurt met het aanmeldingsformulier van de BVBN te vinden op de website. Bij de aanmelding verklaart de aanvrager akkoord te gaan met het huishoudelijk regelement, gedragscode en de privacy policy en overige regelingen en besluiten van de BVBN zal naleven. Na ontvangst zal het bestuur de aanvraag beoordelen en besluiten om het bedrijf of de ZZP’er als lid toe te laten. Definitief lidmaatschap ontstaat na schriftelijke bevestiging van de BVBN.

    b. Ondernemingen worden ingeschreven op de bedrijfsnaam zoals vermeld in de KvK en dusdanig ook vermeld op de website en ledenlijst.

    c. Een ZZP’er wordt ingeschreven onder zijn persoonlijke naam en dusdanig ook vermeld op de website en de ledenlijst.

    d. De jaarlijkse bijdrage is bij opleiders/adviesbureaus gerelateerd aan de jaarlijkse omzet van opleidingen/advieswerkzaamheden van de onderneming. De BVBN kent 3 staffels:

    * Omzet < 500 K € 500,00 p/jr

    * Omzet > 500 K maar < € 2.000.000 € 1.000,00 p/jr

    * Omzet > 2.000.000 € 1.500,00 p/jr

    Stemrecht is gekoppeld aan de omzet. (zie artikel 13)

    Bij aanmelding wordt eenmalig € 500,00 inschrijfgeld berekend.

    ZZP’ers bijdrage is € 100,00 per jaar + eenmalige inschrijfkosten van € 50,00 zzpers hebben geen stemrecht op de ALV.

    Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW.

Artikel 3: Beroepsmogelijkheid
  • a. Afwijzing van een aanmelding is voorzien van een motivatie door het bestuur van de BVBN. De afgewezene heeft tot een maand na de afwijzing de tijd om tegen deze beslissing in beroep te gaan.

    b. Het beroep is gericht aan het bestuur van de BVBN.

    c. Op het beroep wordt beslist in de eerstvolgende ledenvergadering die alsnog tot toelating kan besluiten.

Arikel 4: Beeindiging Lidmaatschap.
  • a. Het lidmaatschap eindigt als de rechtspersoon ophoudt te bestaan.

    b. Zich afmeldt als lid met in achtneming van de opzegtermijn van 3 maanden.

    c. Het lid na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand, niet voldoet aan een of meer van zijn verplichtingen ten aanzien van de vereniging.

    d. Het lid in staat van surseance of faillissement is verklaard.

    e. Bij overlijden van het lid op persoonlijke titel (zzp)

    f. Schriftelijke opzegging dient te worden gezonden aan het bestuur van de BVBN.

Artikel 5: Donateurs/Sponsoren
  • a. De vereniging kent statutair naast leden ook donateurs. Donateurs zijn die natuurlijke of rechtspersonen die door het bestuur zijn toegelaten en die in overleg

    met het bestuur een (jaarlijkse) bijdrage storten. Hier kan door de donateur een tegenprestatie voor worden verlangd op promotioneel gebied.

    b. Donateurs/sponsoren kunnen worden uitgenodigd voor de jaarlijkse ledenvergadering. Tijdens de behandeling van specifieke agendapunten kan de donateur/sponsor worden verzocht de vergadering te verlaten.

    c. Donateurs/sponsoren hebben geen stemrecht

Artikel 6: Financiële verplichtingen
  • a. Leden zijn verplicht tot het betalen van contributie.

    b. De contributie van een opleider is gerelateerd aan de omzet van opleidingen en/of advies werkzaamheden van de onderneming. (zie artikel 2.d.)

    c. Bijdrage ZZP bestaat uit een vaste bijdrage. (zie artikel 2.d.)

    d. Het lid dient te goeder trouw zijn opgave te doen in het aanmeldingsformulier.

    e. Omzetgroei of - daling van de onderneming die gevolgen heeft voor de contributiebijdrage, zullen worden gemeld aan het bestuur. BVBN heeft het recht om de contributie en stemrecht daarop aan te passen.

    f. Lidmaatschap loopt per jaar vanaf het moment van acceptatie door de BVBN.

    g. Lidmaatschap wordt stilzwijgend met een jaar verlengd. Opzegging is mogelijk tot 4 weken voor het verstrijken van het boekjaar.

    h. Opzegging leidt nimmer tot restitutie van de bijdrage.

    i. Leden zijn verplicht de contributie bijdrage binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur te voldoen. De leden die na daartoe te zijn gesommeerd, niet binnen 8 weken aan hun contributieverplichtingen voldoen, worden door het bestuur uit het lidmaatschap ontzet.

    j. Het bestuur zal een incassobureau inschakelen om alsnog het openstaande vorderingen te innen.

Artikel 7: Administratieve verplichting
  • Leden zijn verplicht wijzigingen in contactgegevens, zoals bekend bij de KvK en de eerste inschrijving bij BVBN per omgaande te melden bij het secretariaat van de BVBN.e.
Artikel 8: Opleidingen en lesstof
  • Leden van de BVBN gebruiken voor veiligheids- en BHV-gerelateerde opleidingen lesstof waarbij de Arbo-catalogus van de Sociaal Economische Raad, de BHV-wijzer BHV-NVB en goede bhv-praktijken als grondslag wordt gebruikt. Voor andere opleidingen gebruikt men het lesmateriaal zoals beschikbaar gesteld door kenniscentra of bewezen lesstof vanuit de branche. Voor leden die BHV-opleidingen verzorgen volgens de Arbowet geldt dat deze dienen te bestaan uit een theoretisch kennisdeel en het uitvoeren van de benodigde fysieke competenties. Als hieraan is voldaan wordt pas een volledig BHV-certificaat verstrekt.
Artikel 9: Cursus aanbod

De door het BVBN lid aan (potentiële) klanten verstrekte informatie is te allen tijde waarheidsgetrouw en accuraat. De klant moet te allen tijde informatie kunnen verkrijgen over de aangeboden cursus en advieswerkzaamheden alsook over de contractuele vereisten. Het BVBN lid verstrekt voor zover van toepassing, in informatie resp. de website ten minste de volgende informatie: a. de naam van de cursus; b. de inhoud van de cursus (syllabus); c. het niveau en doelgroep van de cursus; d. de lengte van de cursus; e. de doelstellingen van de cursus; f. de studiebelasting; g. de kwalificaties die behaald kunnen worden, h. te behalen certificaat/diploma of bewijs van deelname.

Artikel 10: Kwaliteitseisen leden

Kwaliteit is een belangrijk aspect voor leden van de BVBN. Ze willen zich hiermee onderscheiden van niet-leden. Opleiders kunnen zich laten certificeren door Kiwa. Om in aanmerking te komen voor het officiële Kiwa/BVBN erkenning certificaat dient het lid zich apart aan te melden . Na aanmelding dient vooraf het start tarief van 500,00 te worden voldaan. Na betaling zal Kiwa contact opnemen met de opleider voor het verdere verloop van de Audit.

Artikel 11: Kwaliteitseisen ZZP-instructeurs, adviseurs

ZZP’ers dienen in het bezit te zijn van een VOG-verklaring niet ouder dan 3 jaar. Zij dienen over competenties te beschikken die door middel van diploma’s, certificaten en deelnamebewijzen aantoonbaar zijn.

Artikel 12: Geschillenregeling
  • Indien de klachtenregeling van het lid niet leidt tot een oplossing voor het geschil met een klant, kan dit geschil worden voorgelegd aan het bestuur van de BVBN. Het bestuur zal binnen een termijn van 4 weken een advies uitbrengen aan partijen.
Artikel 13: Commissies
  • a. Het bestuur is bevoegd commissies te benoemen voor de uitvoering van specifieke taken.

    b. Samenstelling en taak van een commissie worden na benoeming ter kennis gebracht van de leden; evenzo wordt de herroeping bekend gemaakt.

    c. Een commissie bestaat uit medewerkers van de leden dan wel, voor het geval specifieke en niet bij de leden aanwezige kennis is vereist, uit personen die daartoe met goedkeuring van het bestuur worden uitgenodigd.

    d. Iedere commissie kent tenminste een voorzitter.

    e. Aan iedere commissie neemt ten minste één bestuurslid deel.

    f. De commissies zijn verplicht ter gelegenheid van iedere jaarvergadering aan de leden verslag te doen van hun activiteiten.

Artikel 14: Algemene Ledenvergadering
  • a. De algemene ledenvergadering wordt jaarlijks bijeengeroepen door het bestuur.

    b. De oproeping geschiedt schriftelijk aan de (mail)adressen van de leden.

    c. De termijn van de oproeping bedraagt minstens veertien dagen.

    d. Bij de oproeping worden de agenda en de te behandelen onderwerpen vermeld.

    e. Per lid zijn maximaal 2 personen aanwezig. Voorafgaande aanmelding is verplicht.

    f. Alleen leden die niet geschorst zijn hebben toegang tot de algemene ledenvergadering

    g. Alleen Opleiders en adviesbureaus die niet geschorst zijn hebben stemrecht. Het aantal stemmen is afhankelijk van de contributie-categorie waar in een lid zich bevindt. Het aantal aanwezige stemmen wordt vastgesteld door het bestuur.

    h. De BVBN kent 3 omzet categorieën: I omzet < € 500.000. Dit lid heeft 1 stem II omzet > € 500.000/< 2.000.000. Dit lid heeft 2 stemmen. III omzet > € 2.000.000. Dit lid heeft 3 stemmen. ZZP’ers hebben geen stemrecht.

    i. Een stemgerechtigd lid kan zijn stem door een schriftelijk daartoe gemachtigd ander stemgerechtigd lid uitbrengen. Ieder lid kan slechts voor vijf andere leden als gemachtigde optreden.

    j. Een voorstel is aangenomen bij 50% van de stemmen + 1

Artikel 15: Kascommissie

a. Conform de statuten worden door de algemene ledenvergadering de leden van de kascommissie benoemd. De kascommissie bestaat uit twee leden, niet zijnde bestuursleden.

b. De kascommissie controleert de jaarrekening en het financiele jaarverslag. De kascommissie ziet toe op de naleving van wettelijke en andere bepalingen De kascommissie heeft inzicht in de gehele administratie en kan dus risico’s signaleren. De kascommissie is gehouden tenminste éénmaal per jaar de kas, saldi boeken en bescheiden van de vereniging na te zien. Van de uitkomst van dit onderzoek wordt verslag uitgebracht aan de leden tijdens de algemene ledenvergadering.

c. Indien de kascommissie termen aanwezig acht om de penningmeester decharge te verlenen, zal zij een betreffend voorstel doen aan de Algemene Ledenvergadering.

d. De kascommissie is bevoegd aan het bestuur voorstellen over het financieel beheer te doen.

Artikel 16: Slotbepalingen

Het huishoudelijk reglement is een levendig document en kan door het bestuur worden aangepast voortvloeiend uit wetgeving, nieuwe inzichten en praktische overwegingen. Bij geschillen tussen derden, leden, etc. zal het bestuur eerst trachten onderling te komen tot een oplossing. Is dit niet mogelijk dan zal het geschil worden voorgelegd aan een bevoegd Nederlandse rechter.

Het huishoudelijk regelement is in werking sinds 1 januari 2020 Laatst aangepast 1 Januari 2025.